Стави и натоварване – механични въздействия

Всяка физическа дейност означава известно натоварване на ставите, особено на носещите товар стави като тазобедрената, колянната и глезенната. Нашето тяло взима това под внимание и успява да регенерира ставите, така че ние винаги да сме готови за движение. Но ако натоварването е несъразмерно, едностранно или неподходящо, можем да допринесем за износването на ставите и повишаването на риска от остеоартрит.

13 апр 2017

Различните форми на движение и дейности създават различни сили на натоварване в ставите. Те могат да бъдат полезни или вредни. Правилното натоварване като подходящите упражнения подпомагат ставите, докато неправилното натоварване е причина за заболяване и износване на ставите.

Например, след направените наблюдения за въздействието на натиска върху коляното изследователите достигат до следните заключения:

  • Повишеното натоварване на колянната става може да предизвика прогресиране на остеоартрита;
  • Остеоартритът на коляното е 4 до 5 пъти по-чест при хора с наднормено тегло в сравнение с хората, които са с нормално телесно тегло. Сила, която се равнява на 3 до 6 пъти телесното тегло на човек, се проявява в коляното при ходене. Това означава, че 10 килограма над нормалното тегло увеличават натиска върху коляното с 30 до 60 килограма при всяка направена стъпка;
  • Носенето на обувки с високи или среден размер точкета може значително да увеличи натиска върху колянната става, което от своя страна да бъде причина за развиване на остеоартрит на коляното;
  • Бастунът може да намали натоварването на коляното с 10%.

Тези примери предполагат, че механичното въздействие има значително влияние върху износването на ставите и може да представлява риск от развитие на остеоартрит. Освен това силното механично износване, благодарение на едностранното натоварване на ставите и получените травми, може да доведат до възпаление в ставите съпроводено от неприятна продължителна болка.

По какъв начин може да избегнете излишното и неподходящото натоварване на ставите:

  • Дръжте теглото си под контрол;
  • Носете подходящи обувки;
  • Уверете се, че стойката ви е правилна при извършването на дейностите, пряко свързани с натоварване на ставите.
  • Ако спортувате, изберете активност, която е съгласувана с възрастта ви и не се опитвайте да постигате резултати като преди двадесет години. Избягвайте едностранното и дълготрайното натоварване на ставите, помнете полезните и рисковите спортове;
  • Избягвайте внезапни и необичайни движения;
  • Загрейте преди упражнение или тренировка;
  • Ако е възможно помислете как да намалите натоварването в ставите по време на работа. Когато ставите ви са натоварени и чувствате, че първите признаци на износване са все по-осезаеми, попитате работодателят си за промяна на длъжностната характеристика, ако е възможно;
  • Ако не можете да намалите натоварването на ставите, започнете своевременно да приемате хранителни добавки за стави независимо дали са налице първите признаци на износване на ставите;
  • Запомнете Десетте правила за здрави стави.
Абонирайте се за нашия бюлетин

Ригистрираните потребители получават информация за нашите специалните предложения, както и новите ни интересни статии.